У 2022 році для забезпечення фінансової автономії закладів освіти в громаді була створена КУ «Централізована бухгалтерія з обслуговування закладів освіти», які співпрацюють на договірних засадах. 16.05.2025 внесли зміни до постанови N59. 23.07.2025 на інфосесії U-LEAD нам рекомендували, що у звʼязку зі змінами, необхідно приводити бухоблік відповідно до чинного законодавства та формою організації бухобліку обрати - введення бухгалтера в кожен заклад. Скажіть, що нам зараз робити, ліквідовувати установу, вводити бухгалтерів в заклади? Закон не має зворотної дії.
Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначені Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі - Закон).
Відповідно до частини 1 статті 2 Закону, він поширюється на всіх юридичних осіб, створених відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правової форми і форми власності (далі - Підприємства).
Згідно зі статтею 8 Закону, бухгалтерський облік на Підприємстві ведеться безперервно з дня його реєстрації і до моменту ліквідації. Організація бухгалтерського обліку належить до компетенції його власника (власників) або уповноваженого органу (посадової особи) відповідно до законодавства та установчих документів, а відповідальність за організацію бухгалтерського обліку несе уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво Підприємством, або власник відповідно до законодавства та установчих документів.
Відповідно до частини 4 статті 8 Закону, для забезпечення ведення бухгалтерського обліку Підприємство самостійно з дотриманням вимог цього Закону обирає одну з форм його організації.
Для бюджетних установ форми ведення бухгалтерського обліку визначені у Типовому положенні про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженому постановою КМУ від 26.01.2011 №59 (далі – Постанова №59). Відповідно до змін від 20.05.2025 до Постанови №59, бюджетна установа може обрати лише одну з двох форм бухгалтерського обліку:
Тобто, модель окремої комунальної установи «Централізована бухгалтерія» більше не відповідає вимогам чинного законодавства України.
Водночас, відповідно до ст. 58 Конституції України, закони та інші нормативні акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що все створене до змін, які були внесені у травні 2025 року, було правомірним. Проте, надалі громади зобов’язані привести систему бухгалтерського обліку у відповідність до нових вимог.
Одночасно, у громадах скалася практика, коли бухгалтерію закладу освіти веде централізована бухгалтерія відділу освіти. Однак, цей формат не вбачається можливим.
Відповідно до листа Мінсоцполітики від 08.11.2013 № 1006/13/155-13, такі підрозділи не належать до ОМС з моменту, коли керівні працівники і спеціалісти органів місцевого самоврядування набули статусу посадових осіб. Відповідно, ліквідація (реорганізація) централізованих бухгалтерій мала провадитись радами, які їх утворили, з дотриманням вимог ст. 40 КЗпП України.
Тобто, на сьогодні, Закон України «Про службу в органах місцевого самоврядування», Постанова КМУ від 09.03.2006 №268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» та Наказ Мінекономіки від 23.03.2021 № 609 «Про умови оплати праці робітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів» не передбачає створення в ОМС підрозділу «Централізована бухгалтерія».
Можливе лише функціонування бухгалтерських служб самого органу, працівники яких є посадовими особами місцевого самоврядування та здійснюють відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій.
Отже створення КУ «Централізована бухгалтерія» до внесення змін у Постанову №59 було, правомірним. Проте надалі громади зобов’язані привести систему бухгалтерського обліку у відповідність до нових вимог. Для забезпечення належного бухгалтерського обліку у закладах освіти рекомендуємо уводити посаду бухгалтера шляхом внесення керівником змін до штатного розпису.
Публикація Yaryna Turkalo, U-LEAD