Актуальні запитання щодо розгляду запитів на публічну інформацію в умовах воєнного стану
Чи правомірні обмеження в наданні інформації під час воєнного стану?
Відповідь: відповідно до положень частини другої статті 64 Конституції України в умовах воєнного стану можуть бути обмежені деякі конституційні права і свободи громадян, зокрема право на вільне збирання, зберігання, використання і поширення інформації в будь-який спосіб.
Право на доступ до інформації в умовах воєнного стану може підлягати обмеженням, насамперед для захисту інтересів національної безпеки та територіальної цілісності держави. До прикладу, є пряма заборона щодо поширення інформації про направлення, переміщення зброї, озброєння та бойових припасів в Україну, рух, переміщення або розміщення Збройних Сил України чи інших утворених відповідно до законів України військових формувань, оскільки за такі дії Законом від 24 березня 2022 року № 2160-IX встановлено кримінальну відповідальність.
На яких підставах розпорядник може відмовити в наданні інформації?
Відповідь: розпорядник інформації може відмовити в наданні інформації лише на підставах, визначених чинним законодавством. Так, статтею 22 Закону «Про доступ до публічної інформації» визначено перелік підстав для відмови в задоволенні запиту на інформацію, а також передбачено, що у відмові в задоволенні запиту на інформацію має бути зазначено, зокрема, і мотивовану підставу відмови.
Чи змінилися терміни розгляду запитів про надання інформації?
Відповідь: строки розгляду запитів залишилися без змін. Однак неможливість вчасного опрацювання запитів і надання відповідей на них в умовах воєнного стану обумовлюється тим, що державні органи, органи місцевого самоврядування відповідно до положень статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» здійснюють насамперед заходи, необхідні для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки. При цьому у разі технічної можливості належного забезпечення роботи/дистанційної роботи розпорядник інформації має повідомити запитувача про зміну строків розгляду.
Чи може розпорядник відтермінувати розгляд запиту?
Відповідь: можливість застосування відстрочки у задоволенні запиту залежить від розпорядника інформації, якому надіслано запит, режиму його роботи та наявності технічних можливостей опрацьовувати кореспонденцію (засобів комунікації, інтернету), наближення установи до місць проведення бойових дій, характеру запитуваної інформації тощо.
Куди можна скаржитися на неправомірну відмову в наданні відповіді на запит?
Відповідь: скарги на неправомірні дії розпорядників публічної інформації при розгляді запитів можна надсилати до Офісу Уповноваженого ВРУ з прав людини (на електронну адресу hotline@ombudsman.gov.ua), подавати через онлайн-форму, розміщену за посиланням, або повідомляти про такі випадки на гарячу лінію Уповноваженого за тел.: 0800-50-17-20.
Крім цього звернутися також можна до регіональних представництв Уповноваженого.
Чи правомірні обмеження в наданні інформації під час воєнного стану?
Відповідь: відповідно до положень частини другої статті 64 Конституції України в умовах воєнного стану можуть бути обмежені деякі конституційні права і свободи громадян, зокрема право на вільне збирання, зберігання, використання і поширення інформації в будь-який спосіб.
Право на доступ до інформації в умовах воєнного стану може підлягати обмеженням, насамперед для захисту інтересів національної безпеки та територіальної цілісності держави. До прикладу, є пряма заборона щодо поширення інформації про направлення, переміщення зброї, озброєння та бойових припасів в Україну, рух, переміщення або розміщення Збройних Сил України чи інших утворених відповідно до законів України військових формувань, оскільки за такі дії Законом від 24 березня 2022 року № 2160-IX встановлено кримінальну відповідальність.
На яких підставах розпорядник може відмовити в наданні інформації?
Відповідь: розпорядник інформації може відмовити в наданні інформації лише на підставах, визначених чинним законодавством. Так, статтею 22 Закону «Про доступ до публічної інформації» визначено перелік підстав для відмови в задоволенні запиту на інформацію, а також передбачено, що у відмові в задоволенні запиту на інформацію має бути зазначено, зокрема, і мотивовану підставу відмови.
Чи змінилися терміни розгляду запитів про надання інформації?
Відповідь: строки розгляду запитів залишилися без змін. Однак неможливість вчасного опрацювання запитів і надання відповідей на них в умовах воєнного стану обумовлюється тим, що державні органи, органи місцевого самоврядування відповідно до положень статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» здійснюють насамперед заходи, необхідні для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки. При цьому у разі технічної можливості належного забезпечення роботи/дистанційної роботи розпорядник інформації має повідомити запитувача про зміну строків розгляду.
Чи може розпорядник відтермінувати розгляд запиту?
Відповідь: можливість застосування відстрочки у задоволенні запиту залежить від розпорядника інформації, якому надіслано запит, режиму його роботи та наявності технічних можливостей опрацьовувати кореспонденцію (засобів комунікації, інтернету), наближення установи до місць проведення бойових дій, характеру запитуваної інформації тощо.
Куди можна скаржитися на неправомірну відмову в наданні відповіді на запит?
Відповідь: скарги на неправомірні дії розпорядників публічної інформації при розгляді запитів можна надсилати до Офісу Уповноваженого ВРУ з прав людини (на електронну адресу hotline@ombudsman.gov.ua), подавати через онлайн-форму, розміщену за посиланням, або повідомляти про такі випадки на гарячу лінію Уповноваженого за тел.: 0800-50-17-20.
Крім цього звернутися також можна до регіональних представництв Уповноваженого.
https://nads.gov.ua
Коментарі до матеріалу