Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Багатосторонні договори: особливості та види

Цивільне законодавство України, поряд зі звичними для багатьох двосторонніми договорами, припускає укладення й багатосторонніх, у яких беруть участь більш як дві сторони До таких правочинів застосовуються загальні положення про договір, якщо це не суперечить їх багатосторонньому характеру. Проте ці правочини мають і свої, притаманні лише їм, особливості.

Договір – один з основних документів у діяльності більшості підприємств (установ, організацій) незалежно від їх форми власності. Саме через договірні відносини реалізується значна частина статутних функцій, придбаваються/реалізуються товари (послуги) або виконуються/замовляються певні види робіт. Тому, щоб уникнути конфліктних ситуацій, а також можливих санкцій від контрагентів чи конт-ролюючих органів, слід серйозно ставитися до оформлення документів і, насамперед, договорів.

Нагадаємо, що відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу (далі – ЦК) цивільні права та обов’язки виникають із дій осіб, передбачених актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов’язки. Однією з підстав виникнення цивільних прав та обов’язків (юридичним фактом) є договір.

Юридичними фактами в цивільному праві визнаються обставини, з якими норми цивільного права пов’язують установлення, зміну, припинення, поновлення тощо цивільних прав та обов’язків. Із цього випливає, що зобов’язання виникають, зокрема, і з договору (ст. 509 ЦК), і тому на договір поширюються загальні положення ЦК про зобов’язання.

Основними нормативними актами, що регулюють порядок та особливості укладання договорів, є ЦК та Господарський кодекс (далі – ГК). Причому ЦК регламентує порядок укладення договорів (цивільно-правових договорів, далі – ЦПД), а ГК – господарських договорів. Так, ст. 626 ЦК установлено, що договір є домовленістю двох або більше сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов’язків.

Також відповідно до ст. 67 ГК відносини підприємства з іншими підприємствами, організаціями, громадянами в усіх сферах господарської діяльності здійснюються на основі договорів. Тож підприємства вільні у виборі предмета договору, визначенні зобов’язань, інших умов господарських взаємовідносин, що не суперечать законодавству України. Нагадаємо, що відповідно до ст. 55 ГК суб’єктами господарювання є також державні та комунальні підприємства, установи, організації.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Популярне
26.02.2025
Дистанційна робота: трудовий договір з урахуванням норм воєнного стану
У реаліях нашого часу багато підприємств перевели своїх працівників на дистанційну роботу і з новими працівниками укладають трудові договори на умовах саме такої роботи (зрозуміло, коли ця форма співпраці можлива). Однак у разі організації даного виду трудових відносин роботодавцю слід знати та дотр...
17.03.2025
Надбавка за англійську мову: затверджено порядок установлення
Наша країна невпинно наближається до набуття членства в Європейському Союзі, тому знання іноземної мови знадобиться багатьом. Постановою КМУ від 07.03.2025 № 257 затверджено Порядок установлення надбавки за володіння англійською мовою деяким категоріям осіб (далі – Постанова № 257, Порядок № 2...
07.04.2025
Функції та повноваження ОМС у галузі оборонної роботи та щодо територіальної оборони
В умовах правового режиму воєнного стану органи місцевого самоврядування (далі – ОМС) продовжують виконувати свої повноваження щодо забезпечення життєдіяльності територіальних громад, а також допомагають військовим підрозділам. Проте не всі способи підтримки військових підрозділів відповідають...
Нове
30.12.2024
Чи може бюджетна установа обмежити видатки на охорону праці?
Закон від 14.10.1992 № 2694-ХІІ «Про охорону праці» (далі – Закон № 2694) передбачає спрямування на заходи з охорони праці щонайменше 0,5 % фонду оплати праці за попередній рік. В умовах воєнного періоду є дефіцит бюджетних коштів. Як бюджетним установам фінансувати заходи з охорон...
17.12.2024
Держбюджет-2025: функціонування та оплата праці владних органів
Закон від 19.11.2024 № 4059-ІХ «Про Державний бюджет України на 2025 рік» (далі – Закон № 4059) крім деталізації обсягів доходів та видатків наступного року містиmь інші норми щодо держорганів – щодо особливостей їх функціонування в 2025 році, оплати праці персоналу, упорядку...
09.12.2024
Держбюджет-2025: зупинення дії законодавчих норм
Так уже повелося в нашій країні, що спочатку затверджуються численні закони, а згодом з різних причин (найчастіше – через фінансову незабезпеченість) дію окремих норм начебто тимчасово призупиняють. Розглянемо, що передбачають деякі норми ч. 3 Прикінцевих положень Закону від 19.11.2024 № 4059-...
Кращі матеріали