Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Операційна оренда: бухоблік в орендаря


Нормативні документи:


Активи, отримані в операційну оренду суб’єктом держсектора (орендарем), відображаються в бухобліку за вартістю, зазначеною в договорі про оренду.

Відповідно до Плану рахунків № 1203 облік операційної оренди ведеться на позабалансовому рахунку 01 «Орендовані основні засоби та нематеріальні активи». Цей рахунок призначений для обліку й узагальнення інформації про орендовані та отримані у користування необоротні активи, зокрема про отримане у користування авторське право та суміжні з ним права, за користування якими сплачується роялті. Так, для обліку операційної оренди основних засобів (далі – ОЗ) застосовується субрахунок 011 «Орендовані основні засоби розпорядників бюджетних коштів».

Збільшення залишку субрахунка 011 відбувається при надходженні орендованих та отриманих у користування необоротних активів, зменшення – при їх поверненні та в разі закінчення встановленого договором строку користування нематеріальними активами.

Отже, об’єкт ОЗ, отриманий в оренду від орендодавця за актом приймання-передачі, відображається за дебетом субрахунка 011, а об’єкт оренди, повернений орендодавцю за актом приймання-передачі у зв’язку із закінченням строку дії договору оренди або його розірванням, – за кредитом субрахунка 011.

Витрати орендаря на поліпшення об’єкта операційної оренди (модернізацію, модифікацію, добудову, дообладнання, реконструкцію тощо), що приводять до збільшення майбутніх економічних вигід, які первісно очікувалися від його використання, відображаються орендарем як капітальні інвестиції. Згідно з п. 1.11, 1.12 Типової кореспонденції № 1219 витрати на реконструкцію і модернізацію об’єкта оренди (будівлі) обліковуються так:

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Дт

Кт

1

2

3

Відображено витрати на реконструкцію і модернізацію об'єкта оренди (будівлі)

1311 «Капітальні інвестиції в основні засоби»

2113 «Розрахунки за авансами, виданими постачальникам, підрядникам за товари, роботи і послуги»,
6211 «Розрахунки з постачальниками та підрядниками»

Відображено ПДВ у разі, якщо суми податку включено до податкового кредиту

6311 «Розрахунки з бюджетом за податками і зборами»

2113, 6211

Орендні платежі за договором про операційну оренду визнаються витратами на прямолінійній основі протягом строку оренди або з урахуванням способу одержання економічних вигід чи потенціалу корисності, пов’язаних із використанням об’єкта оренди.

Типовою кореспонденцією № 1219 не визначено порядок відображення в обліку орендаря нарахування витрат за користування об’єктом оренди. Згідно з п. 3 розд. ІІ НП(С)БОДС 135 «Витрати» витрати, пов’язані з передачею активів суб’єктами держсектора суб’єктам господарювання, фізособам та іншим суб’єктам держсектора, відносяться до інших витрат за необмінними операціями. Тому орендні платежі за користування отриманим об’єктом ОЗ слід обліковувати так:

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Дт

Кт

1

2

3

Нараховано витрати за користування отриманого об’єкта ОЗ

8411 «Інші витрати за обмінними операціями»

6415 «Розрахунки з іншими кредиторами»

Сплачено орендодавцю за оренду майна

6415

2311 «Поточні рахунки в банках»,
2313 «Реєстраційні рахунки»

За домовленістю сторін на підставі виставлених орендодавцем рахунків орендар може оплачувати (компенсувати орендодавцю) вартість комунальних послуг (електроенергії, водопостачання та водовідведення, газоі теплопостачання). Така компенсація може здійснюватися або у складі орендної плати, або окремим платежем.

При включенні вартості комунальних та інших послуг, пов’язаних з утриманням об’єкта оренди, до складу орендної плати документи оформляються і всі розрахунки проводяться, як за оренду майна. Однак, якщо вартість таких послуг не входить до загального орендного платежу, а відшкодовується орендарем окремо, тоді витрати на оплату комунальних послуг, нараховані на підставі виставлених орендодавцем рахунків, відображаються орендарем записом (п. 9.11 Проекту змін до Типової кореспонденції № 1219):

  • Дт 8113 «Матеріальні витрати» – Кт 6415 «Розрахунки з іншими кредиторами».

Співавтор
Тетяна Ларікова

Також читайте:

«Фінансова оренда: облік в орендодавця»
«Фінансова оренда: бухоблік в орендаря»
«Операційна оренда: облік в орендодавця»

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
26.05.2025
Довідка про зарплату для обчислення пенсії: практичні нюанси складання
Завдяки цій статті бухгалтер отримає чітке уявлення про те, як та на підставі яких документів правильно складати довідку для призначення пенсії, щоб уникнути помилок. Громадяни, які виходять на пенсію, мають підтвердити свої доходи за період до 01.07.2000 довідкою з роботи. За якими правилами склада...
07.04.2025
Функції та повноваження ОМС у галузі оборонної роботи та щодо територіальної оборони
В умовах правового режиму воєнного стану органи місцевого самоврядування (далі – ОМС) продовжують виконувати свої повноваження щодо забезпечення життєдіяльності територіальних громад, а також допомагають військовим підрозділам. Проте не всі способи підтримки військових підрозділів відповідають...
19.05.2025
Тривалість щорічних відпусток працівників закладів освіти
У статті розглянуто актуальні питання щодо тривалості відпусток працівників освітньої галузі після набуття чинності змінами до деяких урядових рішень. Кожному громадянину, який працює, гарантується відпочинок. Проте для різних галузей бюджетної сфери та навіть категорій працівників однієї установи з...
Нове
26.05.2025
Довідка про зарплату для обчислення пенсії: практичні нюанси складання
Завдяки цій статті бухгалтер отримає чітке уявлення про те, як та на підставі яких документів правильно складати довідку для призначення пенсії, щоб уникнути помилок. Громадяни, які виходять на пенсію, мають підтвердити свої доходи за період до 01.07.2000 довідкою з роботи. За якими правилами склада...
26.05.2025
Як отримувати документи від ДПС через Електронний кабінет?
Хочете отримувати документи від ДПС через Електронний кабінет замість паперових варіантів? Ми розкажемо, як подати заяву та чи можна відмовитись від цього способу згодом. Суб’єкти господарювання, які бажають отримувати документацію від ДПС, зокрема листи, запити, акти перевірок, податкові пові...
16.05.2025
Повідомлення про прийняття на роботу подаємо з урахуванням змін
Повідомлення про прийняття працівника на роботу є обов’язком усіх роботодавців. Нещодавно форму такого повідомлення було змінено. Розглянемо докладно, як тепер його подавати та що саме змінилося. Повідомлення про прийняття працівника на роботу є обов’язком усіх роботодавців. Нещодавно ф...
Кращі матеріали