Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Інвентаризація доходів та витрат майбутніх періодів


Доходи та витрати майбутніх періодів так само, як і інші активи та зобов’язання, підлягають суцільній інвентаризації перед складанням річної фінансової звітності. У цій консультації розглянемо порядок проведення такої інвентаризації та документальне оформлення.


Предмет інвентаризації

Особливості, порядок проведення та оформлення результатів інвентаризації доходів та витрат майбутніх періодів у бюджетних установах регулюються Положенням про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженим наказом Мінфіну від 02.09.14 р. № 879 (далі – Положення № 879).

Інвентаризація витрат та доходів майбутніх періодів в установі може проводитися за три місяці до настання дати балансу (п. 10 Положення № 879). Отже, її можна проводити вже з 01.10.17 р.

Варто зазначити, що інвентаризація проводиться з метою забезпечення достовірності даних бухобліку та фінзвітності установ. Під час інвентаризації активів і зобов’язань перевіряється й документально підтверджується їх наявність, стан, відповідність критеріям визнання та оцінка. Водночас забезпечується виявлення фактичної наявності активів та перевірка повноти відображення зобов’язань, коштів цільового фінансування, витрат майбутніх періодів.

У міжнародній обліковій практиці доходи майбутніх періодів є відстроченим доходом, тобто складовою зобов’язань. Для суб’єктів держсектора, зокрема бюджетних установ, методологічні засади формування в бухобліку інформації про зобов’язання визначено НП(С)БОДС 128 «Зобов’язання», затвердженим наказом Мінфіну від 24.12.10 р. № 1629. Відповідно до п. 2 розд. ІІ НП(С)БОДС 128 з метою бухобліку зобов’язання поділяються на декілька видів: довгострокові, поточні, непередбачені та доходи майбутніх періодів.

Зауважимо, що витрати майбутніх періодів за своїм економічним змістом мають бути віднесені до фінансових активів. На користь цього підходу свідчить те, що у фінзвітності інформація про витрати майбутніх періодів відображається у розд. ІІІ активу форми № 1 «Баланс».

Згідно з наказом Мінфіну від 28.02.17 р. № 307 «Про затвердження Порядку заповнення форм фінансової звітності в державному секторі та Змін до Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 101 «Подання фінансової звітності» у статті «Витрати майбутніх періодів» відображаються здійснені у звітному періоді витрати розпорядників бюджетних коштів або державних цільових фондів, які підлягають віднесенню на витрати в майбутніх звітних періодах (сплачені авансом орендні платежі, передплата на газети, журнали, періодичні та довідкові видання тощо).

А в розд. IV «Доходи майбутніх періодів» відображаються доходи у звітному періоді, які підлягають включенню до доходів у майбутніх звітних періодах (доходи у вигляді одержаних авансових платежів за надані в оренду основні засоби та інші необоротні активи (авансові орендні платежі), передплата на газети, журнали, періодичні та довідкові видання, абонентна плата за користування засобами зв’язку тощо).

Більше того, у Плані рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затвердженому наказом Мінфіну від 31.12.13 р. № 1203, синтетичний рахунок 29 «Витрати майбутніх періодів» входить до класу 2 «Фінансові активи», а доходи майбутніх періодів віднесено до зобов’язань (однойменний синтетичний рахунок 69 класу 6 «Зобов’язання»).

Отже, варто наголосити, що бухгалтерам бюджетних установ не слід ототожнювати назви зазначених субрахунків ні з доходами, ні з витратами у класичному розумінні цих термінів. Як випливає з вищевикладеного, це фінансові активи та зобов’язання. Тому для документального оформлення результатів інвентаризації слід використовувати форму Акта інвентаризації розрахунків з дебіторами і кредиторами, затверджену наказом Мінфіну від 17.06.15 р. № 572. Однак такий документ не відображатиме детально стан розрахунків. Тож ми пропонуємо до цього акта скласти довідки про витрати та доходи майбутніх періодів (див. зразки в кінці консультації). Звичайно, такі форми документів установа розробляє та затверджує самостійно. А про обов’язковість їх складання має бути зазначено в локальному положенні про інвентаризацію.

Відображення результатів інвентаризації в обліку

Розглянемо детальніше сутність доходів та витрат майбутніх періодів.

Якщо за результатами проведеної інвентаризації встановлено розбіжності між даними бухобліку та фактичними даними інвентаризації, то в бухобліку варто зробити відповідні коригування витрат та доходів майбутніх періодів.

Отже, витрати, які:

  • відображені на рахунку 2911 «Витрати майбутніх періодів», але виявилися витратами звітного періоду або капітальними інвестиціями, списуються з рахунка 2911 до складу відповідних витрат або капітальних інвестицій (Дт 1311, 1312, 1313, 1314, 15, 16,17, 18, 80–85 – Кт 2911);
  • помилково списані на поточні витрати, але виявилися витратами майбутніх періодів, списуються методом «сторно», а потім відносяться на рахунок 2911 (Дт 1311, 1312, 1313, 1314, 15, 16, 17, 18, 80–85 – Кт 15, 16, 17, 18, 22, 23, 62, 64 і т. д. методом «сторно»; Дт 2911 – Кт 15, 16, 17, 18, 22, 23, 62, 64 і т. д.).

Доходи, які:

  • відображені на рахунку 6911, але виявилися доходами звітного періоду, списуються з рахунка 6911 до складу відповідних доходів (Дт 6911 – Кт 70–75);
  • помилково списані на доходи звітного періоду, але виявилися доходами майбутніх періодів, списуються методом «сторно» і відносяться на рахунок 6911 (Дт 21, 22, 23 – Кт 70–75 методом «сторно»; Дт 21, 22, 23 – Кт 6911).

Приклад
У бюджетній установі «Зразкова» було проведено інвентаризацію витрат та доходів майбутніх періодів станом на 31.12.17 р., у результаті якої було перевірено договори та документи, пов’язані з послугами операційної оренди, а також передплатою на періодичні видання. У результаті інвентаризації виявилося, що:

  • до складу інших витрат за обмінними операціями були зайво списані витрати, що відносяться до витрат січня 2018 року, пов’язані з перерахуванням орендодавцю авансу за оренду приміщення;
  • на субрахунку 2911 продовжує обліковуватися вартість передплати на періодичні видання на друге півріччя 2017 року;
  • до складу доходів, отриманих від орендарів у звітному періоді, помилково включено суму авансу, отриманого за оренду приміщення в І кварталі 2018 року.

Виявлені факти було відображено в довідках про витрати майбутніх періодів та про доходи майбутніх періодів до Акта інвентаризації розрахунків.

У бухобліку проведено такі коригування:

(грн.)


з / п

Зміст операції

Первинні документи

Бухгалтерський облік

Дт

Кт

Сума

1

2

3

4

5

6

1

Виключено з витрат звітного періоду витрати, які було перераховано орендодавцю за січень 2018 року (методом «сторно»)

Акт інвентаризації розрахунків із дебіторами і кредиторами, бухгалтерська довідка

8411

6214

8 000

2

Включено до витрат майбутніх періодів витрати з оренди за січень 2018 року

2911

6214

8 000

3

Списано на поточні витрати передплату на періодичні видання на друге півріччя 2017 року

8411

2911

2 500

4

Виключено з доходів звітного періоду суму отриманого авансу за оренду в І кварталі 2018 року (методом «сторно»)

Акт інвентаризації розрахунків з дебіторами і кредиторами, бухгалтерська довідка

2117

7411

12 000

5

Відображено податкові зобов’язання з ПДВ (методом «сторно»)

7411

6311.1

2 000

6

Включено до доходів майбутніх періодів отриманий аванс від орендаря

2117

6911

10 000

7

Відображено податкові зобов’язання з ПДВ за авансом з оренди

Бухгалтерська довідка

6311.2

6311.1

2 000

Висновки

Під час інвентаризації витрат та доходів майбутніх періодів перевірці підлягає стан цих доходів та витрат, а також наявність підтвердних первинних документів.

У разі виявлення помилок щодо нарахування та списання доходів і витрат майбутніх періодів у бухгалтерському обліку проводиться коригування на підставі належним чином складених актів інвентаризації та бухгалтерських довідок.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
26.05.2025
Довідка про зарплату для обчислення пенсії: практичні нюанси складання
Завдяки цій статті бухгалтер отримає чітке уявлення про те, як та на підставі яких документів правильно складати довідку для призначення пенсії, щоб уникнути помилок. Громадяни, які виходять на пенсію, мають підтвердити свої доходи за період до 01.07.2000 довідкою з роботи. За якими правилами склада...
12.05.2025
Як створити паперову копію електронного документа
У статті розповімо в яких випадках створення паперових копій електронних документів є обов’язковим, як засвідчувати такі копії, як описати процедуру їх створення у відповідному локальному положенні. Електронні документи – це зручно, екологічно, економно. Тому все більше суб’єктів г...
31.03.2025
Як уникнути ризиків під час оформлення подорожнього листа
Операція зі списання пально-мастильних матеріалів (далі – ПММ) повинна бути правильно оформлена документально. І здавалося б, що на практиці відпрацьовано вже свої правила, а сумніви в правильності документування все одно виникають. І причини цього – досвід податкових перевірок, нові суд...
Популярне
26.05.2025
Довідка про зарплату для обчислення пенсії: практичні нюанси складання
Завдяки цій статті бухгалтер отримає чітке уявлення про те, як та на підставі яких документів правильно складати довідку для призначення пенсії, щоб уникнути помилок. Громадяни, які виходять на пенсію, мають підтвердити свої доходи за період до 01.07.2000 довідкою з роботи. За якими правилами склада...
07.04.2025
Функції та повноваження ОМС у галузі оборонної роботи та щодо територіальної оборони
В умовах правового режиму воєнного стану органи місцевого самоврядування (далі – ОМС) продовжують виконувати свої повноваження щодо забезпечення життєдіяльності територіальних громад, а також допомагають військовим підрозділам. Проте не всі способи підтримки військових підрозділів відповідають...
19.05.2025
Тривалість щорічних відпусток працівників закладів освіти
У статті розглянуто актуальні питання щодо тривалості відпусток працівників освітньої галузі після набуття чинності змінами до деяких урядових рішень. Кожному громадянину, який працює, гарантується відпочинок. Проте для різних галузей бюджетної сфери та навіть категорій працівників однієї установи з...
Нове
26.05.2025
Довідка про зарплату для обчислення пенсії: практичні нюанси складання
Завдяки цій статті бухгалтер отримає чітке уявлення про те, як та на підставі яких документів правильно складати довідку для призначення пенсії, щоб уникнути помилок. Громадяни, які виходять на пенсію, мають підтвердити свої доходи за період до 01.07.2000 довідкою з роботи. За якими правилами склада...
26.05.2025
Як отримувати документи від ДПС через Електронний кабінет?
Хочете отримувати документи від ДПС через Електронний кабінет замість паперових варіантів? Ми розкажемо, як подати заяву та чи можна відмовитись від цього способу згодом. Суб’єкти господарювання, які бажають отримувати документацію від ДПС, зокрема листи, запити, акти перевірок, податкові пові...
16.05.2025
Повідомлення про прийняття на роботу подаємо з урахуванням змін
Повідомлення про прийняття працівника на роботу є обов’язком усіх роботодавців. Нещодавно форму такого повідомлення було змінено. Розглянемо докладно, як тепер його подавати та що саме змінилося. Повідомлення про прийняття працівника на роботу є обов’язком усіх роботодавців. Нещодавно ф...
Кращі матеріали