Методологічні засади формування в бухгалтерському обліку суб’єктів держсектора інформації про доходи визначає НП(С)БОДС 124 «Доходи». З огляду на запровадження нових підходів до визнання, оцінки, відображення в обліку та звітності доходів суб’єктів держсектора необхідно перш за все визначитися з поняттями, які наведено в нормативно-правових актах та які регулюють зазначені операції.
Відповідно до розд. І НП(С)БОДС 101 «Подання фінансової звітності» для цілей бухгалтерського обліку доходами є збільшення економічних вигід у вигляді надходження активів або зменшення зобов’язань, які ведуть до зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків власників).
Економічна вигода суб’єктів держсектора, до яких згідно з НП(С)БОДС 101 віднесено розпорядників бюджетних коштів, Казначейство та державні цільові фонди, зважаючи на мету їх створення та сферу діяльності, не може обмежуватися лише отриманням грошових коштів від використання активів. Це підтверджується нормою пп. 2.2 розд. 2 НП(С)БОДС 124, відповідно до якої дохід визнається, якщо є ймовірність надходження суб’єктові держсектора економічних вигід або потенціалу корисності, пов’язаних з обмінною операцією.
Реформування бухобліку держсектора в частині обліку доходів почалось із створення нових підходів до їх класифікації. Як установлено п. 1 розд. ІІ НП(С)БОДС 124, доходи суб’єктів держсектора поділяються на дві групи: доходи від обмінних та необмінних операцій (див. табл. 1). При цьому (п. 4 розд. І НП(С)БОДС 124):
Таблиця 1. Класифікація та характеристика
доходів суб’єктів держсектора