Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Що змінилося в закупівлях вартістю до 50 тис. грн

29.04.2022 282 0 0

Постановою КМУ від 12.04.2022 № 437 було внесено зміни до постанови КМУ від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі – Постанова № 169), які набули чинності з 14.04.2022. Ці зміни стосуються умов закупівель, вартість яких не перевищує 50 тис. грн. Розглянемо детально, що саме змінилося.


Використання електронної системи закупівель

Зміни, зокрема, передбачають, що замовник може здійснювати публічні закупівлі, вартість яких не перевищує 50 тис. грн, з використанням електронної системи закупівель (далі – ЕСЗ), у тому числі з використанням електронних каталогів. Тобто замовники можуть проводити допорогові закупівлі або застосовувати електронний каталог, що обумовлено постановою КМУ від 14.09.2020 № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу».

Також замовники можуть скористатися новою платформою ЕСЗ – Prozorro+, яка допомагає знаходити постачальників найбільш потрібних у період воєнного стану товарів.

У разі проведення закупівель вартістю до 50 тис. грн без використання ЕСЗ замовник повинен дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель: не вносити інформацію про такі закупівлі до річного плану та не оприлюднювати в ЕСЗ звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ.

Звертаємо увагу! Якщо замовники укладають прямі договори з постачальниками, вони нічого не публікують в ЕСЗ ні до, ні після війни.

Проте, якщо замовник передбачив у договорі його пролонгацію, він має ураховувати, що вона може призвести до зміни ціни договору, тобто перевищити 50 тис. грн. І ось тоді про такий договір потрібно буде звітувати.

Умови укладання договору про закупівлю

Змінами передбачено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів (далі – ЦК). Сторони договору, який укладається без застосування процедури закупівлі чи спрощеної закупівлі, можуть установити, що його умови застосовуються до відносин, що виникли між сторонами до моменту набуття чинності Постанови № 169, тільки якщо на цей момент у замовника за закупівлею предмета закупівлі, передбаченого договором про закупівлю, були наявні умови:

  • або для застосування переговорної процедури закупівлі, визначені п. 2, 4, 5 ч. 2 ст. 40 Закону від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі – Закон № 922);
  • або для незастосування порядку проведення спрощених закупівель, визначені п. 2, 4, 5 ч. 7 ст. 3 Закону № 922.

Нагадаємо, відповідно до ч. 3 ст. 631 ЦК сторони можуть установити, що умови договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладення.Отже, замовники можуть скористатися цією нормою, якщо до початку війни були такі підстави провести переговорну процедуру закупівлі або не провести спрощену закупівлю:

1) якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з таких випадків:

  • предметом закупівлі є створення або придбання витвору мистецтва або художнього виконання;
  • укладення договору про закупівлю із переможцем архітектурного або мистецького конкурсу;
  • відсутність конкуренції з технічних причин, яка має бути документально підтверджена замовником;
  • наявність потреби в захисті прав інтелектуальної власності;
  • укладення договору з постачальником «останньої надії» на постачання електричної енергії або природного газу;

2) якщо після укладення договору про закупівлю у замовника виникла потреба в закупівлі додаткового обсягу товару в того самого постачальника, якщо в разі зміни постачальника замовник був би вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призвело б до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією та технічним обслуговуванням. Закупівля додаткового обсягу товару в того самого постачальника здійснюється протягом трьох років після укладення договору, якщо загальна вартість такого постачання не перевищує 50 % ціни договору про закупівлю;

3) якщо після укладення договору про закупівлю у замовника виникла потреба в закупівлі додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника. Можливість та умови таких додаткових робіт чи послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, укладеному за результатами проведення тендера. Закупівля додаткових робіт чи послуг у того самого учасника здійснюється протягом трьох років після укладення договору, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 % ціни основного договору, укладеного за результатами проведення тендера.

Мінекономіки у відповіді на електронний запит № 206/2022 зазначило, що з огляду на положення вищенаведених нормативно-правових актів, під час укладання договору про закупівлю згідно з Постановою № 169 застосування ч. 3 ст. 631 ЦК убачається можливим, якщо до його укладання замовник розпочав переговорну процедуру закупівлі (провів переговори) за наявності умов, визначених п. 2, 4, 5 ч. 2 ст. 40 Закону № 922, яку не було завершено у зв’язку з уведенням воєнного стану.

Оскільки цю відповідь було надано ще до внесення останніх змін до Постанови № 169, можемо стверджувати, що основною умовою застосування ст. 631 ЦК із 14.04.2022 є наявність на момент набуття чинності цих змін у замовника за закупівлею предмета закупівлі, передбаченого договором про закупівлю, відповідних умов для непроведення спрощеної закупівлі чи застосування переговорної процедури. До вказаної дати потрібно було розпочати переговорну процедуру закупівлі.

Проаналізувавши внесені до Постанови № 169 зміни, можемо дійти висновку, що цей документ був доопрацьований у частині розв’язання питань закупівель, вартість яких не перевищує 50 тис. грн, та ним розширено можливість замовників застосовувати норму ст. 631 ЦК.

Коментарі до матеріалу