Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи може управління освіти громади надати службовий автомобіль відділу соціального захисту для доставки продовольчих наборів – роз’яснення експертів

10.05.2022

Експерти консультативної робочої групи з питань місцевих бюджетів в умовах воєнного стану, створеної за ініціативи Мінрегіону, надали відповідь на запитання читачів порталу «Децентралізація»: «Чи може управління освіти надати службовий автомобіль відділу соціального захисту для доставки до інвалідів та людей похилого віку продовольчих наборів?».

Експерти зазначають, що, згідно з ч. 1 ст. 143 Конституції, територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.

Законами встановлено також наступне:

1. У статті 327 Цивільного кодексу України (ЦКУ) йдеться, що управління майном, яке є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

2. У Законі «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 р. № 280/97  (абз.14 статті 1, 28, 29) встановлено таке:

Територіальній громаді належить право комунальної власності: володіти, користуватися і розпоряджатися майном як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.
Виконавчі органи мають повноваження, визначені відповідною радою, щодо управління комунальним майном територіальних громад.
Рішенням відповідних рад затверджується порядок використання коштів і майна.
У свою чергу, майнові права (зокрема бюджетних установ) визнаються речовими правами (стаття 190 ЦКУ).

Бюджетні установи володіють майном, яке їм передано в оперативне управління. Зазначене підтверджується нормами Законів, зокрема:

1. Правом оперативного управління у Господарському кодексі України (стаття 137) визнається речове право суб'єкта господарювання, який володіє, користується і розпоряджається майном (у нашому випадку управлінню освіти передано автомобіль в оперативне управління), закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом) для здійснення некомерційної господарської діяльності, у межах, встановлених цим Кодексом та іншими законами, а також власником майна (уповноваженим ним органом).

2. Власник майна, закріпленого на праві оперативного управління за суб'єктом господарювання, здійснює контроль за використанням і збереженням переданого в оперативне управління майна безпосередньо або через уповноважений ним орган і має право вилучати у суб'єкта господарювання надлишкове майно, а також майно, що не використовується, та майно, що використовується ним не за призначенням.

Комунальна установа (в запитанні - управління освіти) не є суб’єктом права власності на транспортний засіб (автомобіль). Вона отримала його в оперативне управління. Власником такого автомобіля є територіальна громада.

Отже, власник майна має право управляти майном у розумінні вищезазначених норм законів і у разі необхідності приймати рішення щодо його передачі від управління освіти до відділу соціального захисту на підставі рішення відповідної ради (від одного головного розпорядника бюджетних коштів до іншого) з урахуванням положень статей Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 р. № 280/97  (абз.14 статті 1, 28, 29).

Аби передати чи отримати основні засоби, слід мати рішення місцевої ради, відповідно до якого оформити акт приймання-передачі. Акт приймання-передачі основних засобів, форма якого затверджена наказом Мінфіну від 13.09.2016 № 818 (далі – Наказ № 818), застосовуємо у нашому випадку, коли безоплатна передача основних засобів відбувається між установами в межах одного органу управління майном.

Будь-яке надходження у натуральній формі, зокрема автомобіля, також передбачає:

Складання та подання до органів Державного казначейства Довідки про надходження у натуральній формі. Типова форма такої Довідки міститься у додатку 25 до Порядку № 938 ( наказ Мінфіну від 23.08.2012  № 938).
У разі здійснення розпорядниками бюджетних коштів операцій в натуральній формі такі операції повинні проводитися лише в межах планових показників та відображатися в бухгалтерському обліку виконання бюджетів (п. 11.17 Порядку п. 12.7 Порядку № 938).
Всі види надходжень у натуральній формі визнаються доходами спеціального фонду (ст. 13 БКУ). Такі надходження не мають постійного характеру. Зрозуміло, що запланувати обсяг безоплатно отриманих активів неможливо. Тож такі надходження є завжди понад план (у даному випадку у відділі соціального захисту). Отже, крім подання Довідки про надходження у натуральній формі, у разі фактичного отримання «натуралки» необхідно ще внести зміни до кошторису в частині спеціального фонду за власними надходженнями і до всіх пов’язаних з цією господарською операцією  документів.
Підтвердженням цього є абз. 10 п. 47 Порядку № 228 (Постанова  від 28.02.2002 № 228), відповідно до якого зміни до кошторису та пов’язаних документів вносяться внаслідок перевищення надходжень відповідного фонду порівняно з надходженнями, врахованими у бюджеті.
Крім цього, під час надходження «натуралки» виникає ще одне питання: чи потрібно вносити зміни до паспортів бюджетних програм? Відповідь надав Мінфін у листі від 15.02.2019 р. № 05110-05-2/4473, у якому зазначив, що надходження у натуральній формі призводять до коригування спецфонду кошторису бюджетної установи в частині власних надходжень бюджетних установ. Якщо при цьому виникають нові завдання бюджетної програми (у нашому випадку у відділі соціального захисту), то згідно з абз. 9 п. 1.10 розд. І Правил № 836 (Наказ Мінфіну 26.08.2014  № 836) зміни до паспортів також потрібні. 
Бухгалтерський облік передачі майна слід відображати відповідно до Типової кореспонденції субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом та зобов'язаннями розпорядниками бюджетних коштів та державними цільовими фондами (наказ Мінфіну від 29 .12. 2015 р. № 1219).

У період воєнного стану діють деякі особливості, які встановлені Постановою Кабміну від 11.03.2022 р. № 252: органи місцевого самоврядування, їх виконавчі органи, місцеві державні адміністрації, військово-цивільні адміністрації продовжують здійснювати бюджетні повноваження, а у разі утворення військових адміністрацій такі повноваження здійснюють військові адміністрації відповідно до статті 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

https://decentralization.gov.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
10.10.2025
Випуск: Новини тижня для бюджетних установ (06.10.2025 - 10.10.2025)
Бюджет. Бухгалтерський огляд Працевлаштування осіб з інвалідністю: зміни для роботодавців з 2026 року Інформуємо про зміни, введені Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення права осіб з інвалідністю на працю», які почнуть діяти з 01.01.2...
07.11.2025
Зміни в законодавстві з 03 листопада по 07 листопад 2025 року
Уряд затвердив Порядок та умови використання вільних залишків коштів місцевих бюджетів, які утворилися на кінець 2024 року Уряд затвердив Порядок та умови використання вільних залишків коштів місцевих бюджетів, які утворилися на кінець 2024 року за рахунок додаткової дотації з державного бюджету мі...
30.09.2025
Лист ПФУ: щодо обчислення середньої заробітної плати для лікарняних після липневих змін
ПЕНСІЙНИЙ ФОНД УКРАЇНИ ДЕПАРТАМЕНТ ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ, СТРАХОВИХ ВИПЛАТ, СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГ, ЖИТЛОВИХ СУБСИДІЙ ТА ПІЛЬГ ЛИСТ від 17.09.2025 р. № 2800-030401-8/62282 (Витяг) Розглянувши [...] інформаційний запит [...] щодо обчислення середньої заробітної плати, Пенсійний фонд України повідомля...
Нове
24.12.2025
Як звільнитися з роботи, якщо немає зв'язку з роботодавцем
Якщо ви вимушено переміщена особа та виїхали зі свого постійного місця проживання, але ще не звільнилися з роботи, у вас є можливість стати на облік як безробітна у Державній службі зайнятості. Розглянемо покроковий алгоритм дій. Крок 1. Зверніться до місцевого центру зайнятості Перш за все необхі...
24.12.2025
Зміна істотних умов праці чи приховане звільнення?
Важливі уроки для роботодавців і працівників із практики у судових спорах про звільнення за пунктом 6 статті 36 КЗпП України — у зв’язку з відмовою працівника від продовження роботи через зміну істотних умов праці. Це рішення корисне і для роботодавців, які впроваджують кадрові зміни, і...
24.12.2025
Робочий час і оплата праці педагогічних працівників закладів дошкільної освіти у 2025 році: що важливо знати 
У 2025 році система оплати праці педагогічних працівників закладів дошкільної освіти зазнала суттєвих змін. Із набранням чинності Закону України «Про дошкільну освіту» № 3788-ІХ та наказом Міністерства освіти і науки України № 100 оновлено підходи до визначення тривалості робочого часу, ...