Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Чи може управління освіти громади надати службовий автомобіль відділу соціального захисту для доставки продовольчих наборів – роз’яснення експертів

10.05.2022 99 0 0

Експерти консультативної робочої групи з питань місцевих бюджетів в умовах воєнного стану, створеної за ініціативи Мінрегіону, надали відповідь на запитання читачів порталу «Децентралізація»: «Чи може управління освіти надати службовий автомобіль відділу соціального захисту для доставки до інвалідів та людей похилого віку продовольчих наборів?».

Експерти зазначають, що, згідно з ч. 1 ст. 143 Конституції, територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.

Законами встановлено також наступне:

1. У статті 327 Цивільного кодексу України (ЦКУ) йдеться, що управління майном, яке є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

2. У Законі «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 р. № 280/97  (абз.14 статті 1, 28, 29) встановлено таке:

Територіальній громаді належить право комунальної власності: володіти, користуватися і розпоряджатися майном як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.
Виконавчі органи мають повноваження, визначені відповідною радою, щодо управління комунальним майном територіальних громад.
Рішенням відповідних рад затверджується порядок використання коштів і майна.
У свою чергу, майнові права (зокрема бюджетних установ) визнаються речовими правами (стаття 190 ЦКУ).

Бюджетні установи володіють майном, яке їм передано в оперативне управління. Зазначене підтверджується нормами Законів, зокрема:

1. Правом оперативного управління у Господарському кодексі України (стаття 137) визнається речове право суб'єкта господарювання, який володіє, користується і розпоряджається майном (у нашому випадку управлінню освіти передано автомобіль в оперативне управління), закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом) для здійснення некомерційної господарської діяльності, у межах, встановлених цим Кодексом та іншими законами, а також власником майна (уповноваженим ним органом).

2. Власник майна, закріпленого на праві оперативного управління за суб'єктом господарювання, здійснює контроль за використанням і збереженням переданого в оперативне управління майна безпосередньо або через уповноважений ним орган і має право вилучати у суб'єкта господарювання надлишкове майно, а також майно, що не використовується, та майно, що використовується ним не за призначенням.

Комунальна установа (в запитанні - управління освіти) не є суб’єктом права власності на транспортний засіб (автомобіль). Вона отримала його в оперативне управління. Власником такого автомобіля є територіальна громада.

Отже, власник майна має право управляти майном у розумінні вищезазначених норм законів і у разі необхідності приймати рішення щодо його передачі від управління освіти до відділу соціального захисту на підставі рішення відповідної ради (від одного головного розпорядника бюджетних коштів до іншого) з урахуванням положень статей Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 р. № 280/97  (абз.14 статті 1, 28, 29).

Аби передати чи отримати основні засоби, слід мати рішення місцевої ради, відповідно до якого оформити акт приймання-передачі. Акт приймання-передачі основних засобів, форма якого затверджена наказом Мінфіну від 13.09.2016 № 818 (далі – Наказ № 818), застосовуємо у нашому випадку, коли безоплатна передача основних засобів відбувається між установами в межах одного органу управління майном.

Будь-яке надходження у натуральній формі, зокрема автомобіля, також передбачає:

Складання та подання до органів Державного казначейства Довідки про надходження у натуральній формі. Типова форма такої Довідки міститься у додатку 25 до Порядку № 938 ( наказ Мінфіну від 23.08.2012  № 938).
У разі здійснення розпорядниками бюджетних коштів операцій в натуральній формі такі операції повинні проводитися лише в межах планових показників та відображатися в бухгалтерському обліку виконання бюджетів (п. 11.17 Порядку п. 12.7 Порядку № 938).
Всі види надходжень у натуральній формі визнаються доходами спеціального фонду (ст. 13 БКУ). Такі надходження не мають постійного характеру. Зрозуміло, що запланувати обсяг безоплатно отриманих активів неможливо. Тож такі надходження є завжди понад план (у даному випадку у відділі соціального захисту). Отже, крім подання Довідки про надходження у натуральній формі, у разі фактичного отримання «натуралки» необхідно ще внести зміни до кошторису в частині спеціального фонду за власними надходженнями і до всіх пов’язаних з цією господарською операцією  документів.
Підтвердженням цього є абз. 10 п. 47 Порядку № 228 (Постанова  від 28.02.2002 № 228), відповідно до якого зміни до кошторису та пов’язаних документів вносяться внаслідок перевищення надходжень відповідного фонду порівняно з надходженнями, врахованими у бюджеті.
Крім цього, під час надходження «натуралки» виникає ще одне питання: чи потрібно вносити зміни до паспортів бюджетних програм? Відповідь надав Мінфін у листі від 15.02.2019 р. № 05110-05-2/4473, у якому зазначив, що надходження у натуральній формі призводять до коригування спецфонду кошторису бюджетної установи в частині власних надходжень бюджетних установ. Якщо при цьому виникають нові завдання бюджетної програми (у нашому випадку у відділі соціального захисту), то згідно з абз. 9 п. 1.10 розд. І Правил № 836 (Наказ Мінфіну 26.08.2014  № 836) зміни до паспортів також потрібні. 
Бухгалтерський облік передачі майна слід відображати відповідно до Типової кореспонденції субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом та зобов'язаннями розпорядниками бюджетних коштів та державними цільовими фондами (наказ Мінфіну від 29 .12. 2015 р. № 1219).

У період воєнного стану діють деякі особливості, які встановлені Постановою Кабміну від 11.03.2022 р. № 252: органи місцевого самоврядування, їх виконавчі органи, місцеві державні адміністрації, військово-цивільні адміністрації продовжують здійснювати бюджетні повноваження, а у разі утворення військових адміністрацій такі повноваження здійснюють військові адміністрації відповідно до статті 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

https://decentralization.gov.ua

Коментарі до матеріалу