Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Особливості договору про надання благодійної допомоги (пожертви)

Бюджетні установи мають право отримувати від юридичних чи фізичних осіб благодійну допомогу (пожертву) за визначеними законодавством правилами. Однак документальне оформлення відносин між ними викликає запитання як у благодійників, так і в отримувачів допомоги. Одним із шляхів їх розв’язання є укладення відповідного договору, яким узаконюється передавання та прийняття благодійної допомоги (пожертви). Розглянемо нюанси складання такого договору.

Нагадаємо, що загальні засади благодійної діяльності в Україні визначено Законом від 05.07.12 р. № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» (далі – Закон № 5073). Цей документ визначає благодійну діяльність як добровільну особисту або майнову допомогу, яка не передбачає отримання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації від імені або за дорученням бенефіціара (одержувача благодійної допомоги).

Основною рисою благодійної діяльності є те, що особа добровільно надає допомогу й не отримує за це будь-якого прибутку. В іншому разі це не є благодійною діяльністю.

Перелік бюджетних установ – отримувачів благодійних (добровільних) внесків та пожертв від юридичних та фізичних осіб – наведено в Порядку отримання благодійних (добровільних) внесків і пожертв від юридичних та фізичних осіб бюджетними установами та закладами освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури, науки, спорту та фізичного виховання для потреб їх фінансування, затвердженому постановою КМУ від 04.08.2000 р. № 1222. Хто належить до таких установ, видно з назви документа.

Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону № 5073 безоплатне передання благодійником коштів, іншого майна, майнових прав у власність бенефіціарів для досягнення визначених заздалегідь цілей благодійної діяльності є благодійною пожертвою. Тобто в договорі пожертви обов’язково має бути вказано цільове використання благодійної допомоги. Інакше безоплатне передання допомоги за договором може бути розцінене як звичайний договір дарування, що в деяких випадках призведе до визнання таких договорів дарування недійсними.

Поняття договору пожертви визначається ст. 729 Цивільного кодексу (далі – ЦК). Пожертвою є дарування нерухомих та рухомих речей, зокрема грошей та цінних паперів, особам, визначеним ч. 1 ст. 720 ЦК, для досягнення ними певної, наперед обумовленої мети. Сторонами в договорі пожертви можуть бути фізичні особи, юридичні особи, держава та територіальні громади. У договорі сторони позначаються як «Благодійник» та «Бенефіціар».

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Популярне
26.02.2025
Дистанційна робота: трудовий договір з урахуванням норм воєнного стану
У реаліях нашого часу багато підприємств перевели своїх працівників на дистанційну роботу і з новими працівниками укладають трудові договори на умовах саме такої роботи (зрозуміло, коли ця форма співпраці можлива). Однак у разі організації даного виду трудових відносин роботодавцю слід знати та дотр...
17.03.2025
Надбавка за англійську мову: затверджено порядок установлення
Наша країна невпинно наближається до набуття членства в Європейському Союзі, тому знання іноземної мови знадобиться багатьом. Постановою КМУ від 07.03.2025 № 257 затверджено Порядок установлення надбавки за володіння англійською мовою деяким категоріям осіб (далі – Постанова № 257, Порядок № 2...
07.04.2025
Функції та повноваження ОМС у галузі оборонної роботи та щодо територіальної оборони
В умовах правового режиму воєнного стану органи місцевого самоврядування (далі – ОМС) продовжують виконувати свої повноваження щодо забезпечення життєдіяльності територіальних громад, а також допомагають військовим підрозділам. Проте не всі способи підтримки військових підрозділів відповідають...
Нове
30.12.2024
Чи може бюджетна установа обмежити видатки на охорону праці?
Закон від 14.10.1992 № 2694-ХІІ «Про охорону праці» (далі – Закон № 2694) передбачає спрямування на заходи з охорони праці щонайменше 0,5 % фонду оплати праці за попередній рік. В умовах воєнного періоду є дефіцит бюджетних коштів. Як бюджетним установам фінансувати заходи з охорон...
17.12.2024
Держбюджет-2025: функціонування та оплата праці владних органів
Закон від 19.11.2024 № 4059-ІХ «Про Державний бюджет України на 2025 рік» (далі – Закон № 4059) крім деталізації обсягів доходів та видатків наступного року містиmь інші норми щодо держорганів – щодо особливостей їх функціонування в 2025 році, оплати праці персоналу, упорядку...
09.12.2024
Держбюджет-2025: зупинення дії законодавчих норм
Так уже повелося в нашій країні, що спочатку затверджуються численні закони, а згодом з різних причин (найчастіше – через фінансову незабезпеченість) дію окремих норм начебто тимчасово призупиняють. Розглянемо, що передбачають деякі норми ч. 3 Прикінцевих положень Закону від 19.11.2024 № 4059-...
Кращі матеріали