Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Працівник при звільненні не забрав трудову книжку: як діяти роботодавцю

12.04.2019 11326 0 0

Трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника. Так визначено ст. 48 КЗпП та Інструкцією про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженою спільним наказом Мінпраці, Мін’юсту, Мінсоцзахисту населення від 29.07.93 р. № 58 (далі – Інструкція № 58).

Роботодавець зобов’язаний у день звільнення працівника видати йому трудову книжку із внесеним записом про звільнення (ст. 47 КЗпП, п. 4.1 Інструкції № 58). Якщо працівник з невідомих причин не отримав трудову книжку в день звільнення (наприклад, був відсутній у день свого звільнення, не зайшов за нею до відділу кадрів), то установа повинна потурбуватися про документальне оформлення цього факту. Справа в тім, що в разі затримки видачі трудової книжки з вини роботодавця працівник має право звернутися до суду.

Якщо суд винесе рішення на користь працівника, роботодавцю доведеться виплатити йому середній заробіток за весь час вимушеного прогулу (ч. 5 ст. 235 КЗпП; абзац шостий п. 4.1 Інструкції № 58). Середня зарплата в цьому випадку розраховується відповідно до Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою КМУ від 08.02.95 р. № 100, – виходячи з виплат за останні два календарних місяці, що передують події, з якою пов’язана така виплата.

Увага! У разі затримки видачі трудової книжки днем звільнення вважається день видачі трудової книжки. Про це видається наказ і вноситься запис до трудової книжки працівника.

Варто нагадати, якщо в затримці видачі трудової винен роботодавець, до нього можуть бути застосовані фінансові санкції за порушення інших вимог трудового законодавства – штраф у розмірі 1 МЗП (зараз – 4 173 грн.). Також передбачається притягнення посадових осіб організації, установи (бухгалтера, кадровика) до адміністративної та дисциплінарної відповідальності за порушення інших вимог трудового законодавства.

Як передбачено п. 4.2 Інструкції № 58, якщо працівник відсутній на роботі в день звільнення, то роботодавець цього дня надсилає йому поштове повідомлення (рекомендований лист із повідомленням про вручення) із вказівкою про необхідність прийти до установи для отримання трудової книжки.

Майте на увазі, що надсилати трудову книжку звільненому працівнику роботодавець має право виключно з письмового дозволу працівника.

Якщо письмової згоди на пересилання трудової книжки поштою роботодавець не отримав, слід керуватися п. 6.2 Інструкції № 58. За цією нормою трудові книжки та їх дублікати, що не були отримані працівниками в разі звільнення, зберігаються протягом двох років у відділі кадрів підприємства окремо від інших трудових книжок працівників, які перебувають на роботі. Після цього строку незатребувані трудові книжки (їх дублікати) зберігаються в архіві підприємства протягом 50 років, а після закінчення вказаного строку їх можна знищити в установленому порядку.

У разі смерті працівника (або за наявності судового рішення про визнання особи безвісти зниклою) трудова книжка може бути видана на руки її найближчим родичам пiд підпис або надіслана поштою за їхньою вимогою. Чинним законодавством чітко передбачено, що трудова книжка видається тільки працівнику, який звільняється. Випадків видачі трудової книжки за дорученням або на підставі пред’явлення паспорта родича звільненого працівника законодавством не передбачено.

Держпраці в Івано-Франківській області.

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали