Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Новий порядок проведення перевірок інспекторами праці

Олена Ткаченко

11.07.2017 4534 0 1


Для кого ця стаття: для всіх роботодавців, які використовують найману працю.

Зі статті ви дізнаєтесь: які відмінності має новий порядок проведення перевірок Держпраці та як тепер проводитимуть перевірки інспектори.


З 16.05.17 р. набула чинності постанова КМУ від 26.04.17 р. № 295 (далі – Постанова № 295), якою затверджено:

  • Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю (далі – Порядок № 295);
  • Порядок здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю.

Тобто із зазначеної дати державний контроль за додержанням законодавства про працю здійснюють за новим порядком.

Як зазначили в Мінсоцполітики, Постанову № 295 прийнято з метою забезпечення виконання положень ст. 259 КЗпП, Конвенції МОП № 81 «Про інспекцію праці у промисловості й торгівлі», а також забезпечення реалізації делегованих органам місцевого самоврядування повноважень у сфері праці.

В Кабміні вважають, що ухвалена постанова визначає ефективний механізм виявлення неоформлених працівників, що є черговим кроком у боротьбі за легалізацію доходів громадян та недобросовісних підприємців.

Порядком № 295, зокрема, запроваджено нові підходи у відносинах держави та бізнесу, згідно з якими головними пріоритетами інспекторів визначено профілактичну роботу та консультування роботодавців.

Передбачено, що роботодавці можуть ініціювати проведення державними інспекторами регулярних інформаційно-роз’яснювальних кампаній щодо найбільш ефективних способів дотримання норм законодавства про працю, захисту й поновлення трудових прав працівників.

Запроваджується також можливість проведення за бажанням роботодавця аудиту трудового законодавства, а заходи впливу пропонується застосувати лише в разі, якщо роботодавець відмовляється усувати порушення законодавства про працю.

Як здійснюють контроль

Порядок № 295 визначає процедуру здійснення держконтролю за додержанням законодавства про працю юрособами (включаючи їх структурні та відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами) та фізичними особами, які використовують найману працю.

До роботодавця з інспекційним відвідуванням може завітати інспектор із праці:

  • Держпраці та її територіальних органів;
  • виконавчих органів міських рад міст обласного значення та сільських (селищних, міських) рад об’єднаних територіальних громад (з питань своєчасної та в повному обсязі оплати праці, додержання мінімальних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин).

Підставою для інспекційного відвідування може бути, зокрема, як звернення фізичної особи або працівника, стосовно яких порушено законодавство про працю, так й інформація від державних органів: Держстату, ДФС, ПФУ.

Підстави для проведення інспекційного відвідування

Перелік підстав для проведення інспекційного відвідування наведено в п. 5 Порядку № 295. Інспекційні відвідування проводяться:

1) за зверненням працівника про порушення стосовно нього законодавства про працю;

2) за зверненням фізичної особи, стосовно якої порушено правила оформлення трудових відносин;

3) за рішенням керівника органу контролю про проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин, прийнятим за результатами аналізу інформації, отриманої із засобів масової інформації, інших джерел, доступ до яких не обмежено законодавством, та джерел, указаних у пп. 1, 2, 4–7 зазначеного пункту;

4) за рішенням суду, повідомленням правоохоронних органів про порушення законодавства про працю;

5) за повідомленням посадових осіб органів державного нагляду (контролю) про виявлені в ході виконання ними контрольних повноважень ознаки порушення законодавства про працю;

6) за інформацією:

  • Держстату та її територіальних органів про наявність заборгованості з виплати заробітної плати;
  • ДФС та її територіальних органів.

7) за інформацією профспілкових органів.

Також може використовуватися інформація ДФС та Пенсійного фонду.

Інформація ДФС, відповідно до якої здійснюватиметься контроль:

  • невідповідність кількості працівників роботодавця обсягам виробництва (виконаних робіт, наданих послуг) до середніх показників за відповідним видом економічної діяльності;
  • факти порушення законодавства про працю, виявлені в ході здійснення контрольних повноважень;
  • факти провадження господарської діяльності без державної реєстрації в порядку, установленому законом;
  • про роботодавців, що мають заборгованість зі сплати ЄСВ в розмірі, що перевищує мінімальний страховий внесок за кожного працівника.

Інформацію Пенсійний фонд та його територіальні органи надаватимуть щодо роботодавців:

  • які нараховують заробітну плату в розмірі менше мінімальної;
  • у яких стосовно працівників немає повідомлення про прийняття на роботу;
  • у яких протягом місяця кількість працівників, що працюють на умовах неповного робочого часу, збільшилась на 20 % і більше;
  • у яких не було нарахування заробітної плати працівникам у звітному місяці (відпустка без збереження заробітної плати, без дотримання вимог КЗпП та Закону від 15.11.96 р. № 504/96-ВР «Про відпустки»);
  • у яких протягом року не проводилась індексація зарплати або сума підвищення заробітної плати менша за суму нарахованої індексації;
  • у яких 30 % і більше працівників працюють на умовах цивільно-правових договорів;
  • із чисельністю 20 і більше працівників, у яких протягом місяця відбулося скорочення на 10 % і більше працівників, а також про працівників, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами в одного роботодавця більше року.

Під час підготовки до проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування інспектор праці, якщо тільки він не вважатиме, що це завдасть шкоди інспекційному відвідуванню або невиїзному інспектуванню, може одержати інформацію та/або документи, що стосуються предмета інспекційного відвідування чи невиїзного інспектування, від об’єкта відвідування, державних органів, а також шляхом проведення аналізу наявної (загальнодоступної) інформації про стан додержання законодавства про працю.

Документи, отримані під час підготовки до проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування, що містять інформацію про порушення об’єктом відвідування вимог законодавства про працю, долучаються до матеріалів інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.

У разі потреби для участі в інспекційних відвідуваннях можуть залучатися (за згодою керівника об’єкта відвідування або іншої уповноваженої ним посадової особи) представники профспілок, їх організацій та об’єднань профспілок, члени яких працюють в об’єкта відвідування, організацій роботодавців та їх об’єднань.

Порядок проведення інспекційного відвідування

Про проведення інспекційного відвідування інспектор праці повідомляє об’єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі.

Про проведення інспекційного відвідування з питань виявлення неоформлених трудових відносин інспектор праці повідомляє об’єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі, якщо тільки він не вважатиме, що таке повідомлення може завдати шкоди інспекційному відвідуванню.

Під час проведення інспекційного відвідування інспектор праці повинен пред’явити об’єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі своє службове посвідчення.

Форму службового посвідчення інспектора праці затверджено наказом Мінсоцполітики від 24.05.17 р. № 866.

Новий порядок не вимагає наявності в інспектора праці направлення на інспекційне відвідування, як це було раніше в разі проведення позапланової перевірки.

Інспектори праці за наявності службового посвідчення безперешкодно, без попереднього повідомлення мають право:

1) під час проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин за наявності підстав, визначених п. 5 Порядку № 295, самостійно і в будь-яку годину доби з урахуванням вимог законодавства про охорону праці проходити до будь-яких виробничих, службових, адміністративних приміщень об’єкта відвідування, в яких використовується наймана праця;

2) ознайомлюватися з будь-якими книгами, реєстрами та документами, ведення яких передбачено законодавством про працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування, невиїзного інспектування, з метою перевірки їх відповідності нормам законодавства та отримувати завірені об’єктом відвідування їх копії або витяги;

3) наодинці або у присутності свідків ставити керівнику та/або працівникам об’єкта відвідування запитання, що стосуються законодавства про працю, отримувати із зазначених питань усні та/або письмові пояснення;

4) за наявності ознак кримінального правопорушення та/або створення загрози безпеці інспектора праці залучати працівників правоохоронних органів;

5) на надання робочого місця з можливістю ведення конфіденційної розмови з працівниками щодо предмета інспекційного відвідування;

6) фіксувати проведення інспекційного відвідування з питань виявлення неоформлених трудових відносин засобами аудіо-, фотота відеотехніки;

7) отримувати від державних органів інформацію, необхідну для проведення інспекційного відвідування, невиїзного інспектування.

Вимога інспектора праці про надання об’єктом відвідування для ознайомлення документів та/або їх копій чи витягів із документів, пояснень, доступу до приміщень, організації робочого місця, унесена в межах повноважень, є обов’язковою для виконання.

За рішенням керівника органу контролю або його заступника, погодженим з об’єктом відвідування, інспектори праці за наявності підстав, визначених пп. 1, 4–7 п. 5 Порядку № 295, можуть проводити невиїзні інспектування у приміщенні відповідного органу контролю на підставі документів та пояснень, наданих об’єктом відвідування.

Оформлення результатів інспектування

За результатами інспекційного відвідування або невиїзного інспектування складається акт і в разі виявлення порушень законодавства про працю – припис про їх усунення.

Акт складається в останній день інспекційного відвідування або невиїзного інспектування у двох примірниках, які підписуються інспектором праці, що його проводив, та керівником об’єкта відвідування або його вуповноваженим представником.

Один примірник акта залишається в об’єкта відвідування.

Якщо об’єкт відвідування не погоджується з викладеною в акті інформацією, акт підписується із зауваженнями, які є його невід’ємною частиною.

Зауваження можуть бути подані об’єктом відвідування не пізніше трьох робочих днів із дати підписання акта. Письмова вмотивована відповідь на зауваження надається інспектором праці не пізніше ніж через три робочих дні із дати їх надходження.

Припис є обов’язковою для виконання у визначені строки письмовою вимогою інспектора праці про усунення об’єктом відвідування порушень законодавства про працю, виявлених під час інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.

Припис уноситься об’єкту відвідування не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після підписання акта (відмови від підписання), а в разі наявності зауважень – наступного дня після їх розгляду.

У приписі зазначається строк для усунення виявлених порушень. У разі встановлення строку виконання припису більше ніж три місяці у приписі визначається графік та заплановані заходи усунення виявлених порушень із відповідним інформуванням інспектора праці згідно з визначеною у приписі періодичністю.

Припис складається у двох примірниках, що підписуються інспектором праці, який проводив інспекційне відвідування або невиїзне інспектування, та керівником об’єкта відвідування або його уповноваженим представником.

Один примірник припису залишається в об’єкта відвідування.

Стан виконання припису перевіряється після закінчення зазначеного в ньому строку усунення недоліків, якщо об’єкт відвідування не надав відповіді або надав її в обсязі, недостатньому для підтвердження факту усунення виявлених порушень.

У разі відмови керівника чи уповноваженого представника об’єкта відвідування від підписання або за неможливості особистого вручення акта та припису акт та припис складаються у трьох примірниках.

Два примірники акта та припису не пізніше ніж протягом наступного робочого дня надсилаються об’єкту відвідування рекомендованим листом з описом документів у ньому та з повідомленням про вручення. На примірнику акта та припису, що залишаються в інспектора праці, зазначаються реквізити поштового повідомлення, яке долучається до матеріалів інспекційного відвідування та невиїзного інспектування.

Об’єкт відвідування зобов’язаний повернути інспектору праці підписаний примірник акта та припису не пізніше ніж через три робочих дні з дати його отримання.

У разі ненадходження в установлений строк підписаного примірника акта та припису складається акт про відмову від підпису у двох примірниках, один із яких надсилається об’єкту відвідування рекомендованим листом із повідомленням про вручення.

У разі наявності порушень вимог законодавства про працю, зафіксованих актом інспекційного відвідування або актом невиїзного інспектування, після розгляду зауважень об’єкта відвідування (у разі їх надходження) інспектор праці проводить аналіз матеріалів інспекційного відвідування або невиїзного інспектування, за результатами якого вносить припис та/або вживає заходів до притягнення винної у допущенні порушень посадової особи до встановленої законом відповідальності.

У разі виконання припису в установлений у ньому строк заходи до притягнення об’єкта відвідування та його посадових осіб до відповідальності не вживаються.

Заходи щодо притягнення об’єкта відвідування та його посадових осіб до відповідальності за використання праці неоформлених працівників, несвоєчасну та не в повному обсязі виплату заробітної плати, недодержання мінімальних гарантій в оплаті праці вживаються одночасно з унесенням припису незалежно від факту усунення виявлених порушень у ході інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.

Припис або вимога інспектора праці можуть бути оскаржені в 10-денний строк із дати їх отримання до керівника або заступника керівника відповідного територіального органу Держпраці.

У разі незгоди з рішенням керівника або заступника керівника відповідного територіального органу Держпраці таке рішення може бути оскаржене до керівника або заступника керівника Держ­праці.

Подання в установлений строк скарги тимчасово припиняє виконання припису або вимоги.

Скарга розглядається в 30-денний строк із дати її надходження, якщо інше не встановлено законом.

За результатами розгляду скарг вимоги, приписи можуть бути скасовані повністю або в окремій частині.

Висновки

Новий Порядок передбачає заходи, метою яких є профілактична робота та консультування роботодавців інспекторами праці. Водночас розширено повноваження та права інспекторів із праці та підстави для здійснення інспекційного відвідування.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Агро»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права для с/г галузі

4680 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали