Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Протягом якого строку проводиться та що є предметом камеральної перевірки ДПС, у тому числі в період дії воєнного стану

24.11.2023 14 0 0

Протягом якого строку проводиться камеральна перевірка своєчасної сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов’язання, у тому числі в період дії воєнного стану? 

Згідно з абзацами другим – тринадцятим пп. 75.1.1 Податкового кодексу (далі – ПК) предметом камеральної перевірки можуть бути: 

  • своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків); 
  • своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних; 
  • своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов’язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах; 
  • повнота нарахування та своєчасність сплати ПДФО та ЄСВ у разі невідповідності резидента Дія.Сіті вимогам, визначеним пп. 2, 3 ч. 1 та п. 10 ч. 2 ст. 5 Закону від 15.07.2021 № 1667-IX «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні»; 
  • своєчасність подання заяви про взяття на облік фінансових агентів відповідно до вимог ст. 393 ПК; 
  • своєчасність подання фінансовими агентами звітів про підзвітні рахунки, виправлених звітів про підзвітні рахунки; 
  • своєчасність надання фінансовими агентами відповіді на запити (повідомлення) контролюючого органу, що надсилаються у випадках, визначених ст. 393 ПК; 
  • своєчасність подання повідомлення про структуру власності та кінцевих бенефіціарних власників відповідно до вимог п. 441.2 ПК; 
  • своєчасність подання особою, яка здійснює управління або адміністрування трасту, повідомлення про укладення договору щодо управління або адміністрування трасту або про припинення такого договору, фінансової звітності, копій первинних документів та іншої інформації щодо трасту на запит контролюючого органу у випадках, передбачених ст. 442 ПК; 
  • своєчасність надання інформації на запит контролюючого органу відповідно до п. 441.3, пп. 6–8 пп. 73.3.1 ПК; 
  • своєчасність та повнота сплати узгодженої суми грошового зобов’язання у вигляді авансового внеску з податку на прибуток підприємств, визначеного відповідно до п. 141.13 ПК, на підставі даних Реєстру пунктів обміну іноземної валюти. 

Статтею 76 ПК визначено порядок проведення камеральної перевірки. 

Пунктом 76.1 ПК передбачено, що камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення. 

Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком. 

Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов’язкова. 

Порядок оформлення результатів камеральної перевірки здійснюється відповідно до вимог ст. 86 ПК (п. 76.2 ПК). 

Пунктом 76.3 ПК визначено, що камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, – за днем їх фактичного подання. 

Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених ст. 102 ПК. 

Згідно з абзацами першим – третім п. 102.1 ПК контролюючий орган, крім випадків, визначених п. 102.2 ПК, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов’язань платника податків у випадках, визначених ПК, не пізніше закінчення 1 095-го дня (2 555-го дня – у разі проведення перевірки операції відповідно до.ст. 39 і 392 ПК), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної п. 133.4 ПК, та/або граничного строку сплати грошових зобов’язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, – за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов’язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов’язання (у т. ч. від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку. 

У разі подання платником податку уточнюючого розрахунку до податкової декларації або уточнюючої декларації контролюючий орган має право визначити суму податкових зобов’язань в межах поданих уточнень, за такою податковою декларацією протягом 1 095 днів (2 555 дня – у разі проведення перевірки відповідно до ст. 39 і 392 ПК) з дня подання уточнюючого розрахунку (декларації). 

У разі виявлення за результатами перевірки порушень інших вимог податкового законодавства, безпосередньо не пов’язаних з декларуванням податкових зобов’язань платником податків, а також порушень вимог іншого, крім податкового, законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, контролюючий орган, крім випадків, визначених п. 102.2 ПК, має право самостійно визначити суму штрафних санкцій (фінансових санкцій, штрафів) платника податків не пізніше 1 095 дня з дня вчинення відповідного правопорушення. 

Слід зауважити, що п. 522 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків давності, передбачених ст. 102 ПК. 

При цьому дію п. 522 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК зупинено на період дії воєнного, надзвичайного стану згідно із Законом від 15.03.2022 № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» (далі – Закон № 2120). Законом № 2120 ст. 102 ПК було доповнено п. 102.9. 

Так, на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, що вводиться в Україні, зупиняється перебіг строків, визначених ПК, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених ПК (п. 102.9 ПК у редакції Закону № 2120). 

Водночас, п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК встановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК. 

Так, відповідно до пп. 69.9 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених пп. 69.9 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК. 

Поряд з цим зазначаємо, що Законом від 30.06.2023 № 3219-ІX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану», який набрав чинності з 01.08.2023, п. 102.9 виключено. 

Таким чином, камеральна перевірка своєчасної сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов’язання проводиться виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах контролюючого органу. 

Контролюючий орган має право провести таку камеральну перевірку протягом 1095 календарних днів з дня фактичної сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов’язання (з дня вчинення правопорушення) та після закінчення строку давності (1 095 днів), який припадав на період дії карантину та/або воєнного стану (до 01.08.2023), враховуючи період зупинення такого строку давності з 18 березня 2020 року до 31 липня 2023 року (включно). 

ЗІР, категорія 130.04 

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали