Получите доступ к готовым решениям, публикациям и обзорам
Подписаться

Письмо МОН: о расчете объема образовательной субвенции на 2025 год

Новое

18.12.2024 2 0 0

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 11.12.2024 р. № 1/23259-24

Обласним, Київській міській військовій адміністраціям
Засновникам закладів освіти, що фінансуються за рахунок освітньої субвенції

Про розрахунок обсягу освітньої субвенції на 2025 рік

Міністерство освіти і науки України повідомляє, що в Законі України "Про Державний бюджет на 2025 рік" (додаток 3) передбачено обсяг освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на тому ж рівні, що і в 2024 році.
Постановою Кабінету Міністрів України від 05 грудня 2024 р. № 1394 "Деякі питання розподілу освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам" здійснено розподіл освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на січень - серпень 2025 року та внесено зміни до Формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 р. № 1088 (далі - Формула).
Міністерство освіти і науки України надає до відома та врахування в роботі фінальні розрахунки обсягів освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на січень - серпень 2025 року (simulator 2025_січень-серпень.xlsx), що знаходяться за посиланням: https://griml.com/OW02Z.
Інформаційні довідки щодо розрахунку обсягів освітньої субвенції для обласних бюджетів та бюджетів територіальних громад на 2025 рік Міністерством освіти і науки України за підтримки шведсько-українського проєкту "Програма Polaris "Підтримка багаторівневого врядування в Україні", що здійснюється через організацію SALAR International АВ, буде підготовлено та оприлюднено на вебсайті МОН пізніше.

Основними змінами в Формулі є:

  •  розподіл обсягу освітньої субвенції між місцевими бюджетами здійснюється на підставі контингенту учнів усіх типів закладів загальної середньої освіти станом на 1 листопада року, що передує плановому бюджетному періоду;
  •  до розрахунку освітньої субвенції з 1 вересня 2025 року буде включено кількість учнів комунальних та приватних закладів загальної середньої освіти (крім початкових та спеціальних) з кількістю учнів 45 та більше осіб;

Таким чином, розподіл освітньої субвенції здійснено на основі минулорічних підходів. Роз'яснення щодо особливостей розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами у 2024 році, надані листом Міністерства освіти і науки України від 15.03.2024  № 1/4589-24, є актуальними й на 2025 рік, за винятком тих пунктів, що внесені до Формули, пояснення яких наведено нижче.

Джерелом даних для розподілу обсягу освітньої субвенції і на 2025 рік є персональні дані здобувачів освіти, подані безпосередньо закладами освіти в програмно-апаратному комплексі "Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту" (далі - ПАК "АІКОМ"). Контингент учнів станом на 1 листопада 2024 року використано під час розрахунку освітньої субвенції.

Наразі розподіл освітньої субвенції здійснено на січень - серпень 2025 року. Міністерство освіти і науки України зобов'язане спільно з Міністерством фінансів України подати Кабінету Міністрів України пропозиції щодо здійснення перерозподілу освітньої субвенції та розподілу нерозподіленого обсягу освітньої субвенції на 2025 рік за результатами завершення верифікації даних у модернізованому ПАК "АІКОМ" та аналізу ефективності розподілу освітньої субвенції з урахуванням уточненого контингенту учнів.

Нагадуємо, відповідно до пункту 10 Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 6 "Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам" (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 5 березня 2024 р. № 245, далі - Порядок та умови) за рахунок субвенції не здійснюється фінансування закладів загальної середньої освіти (крім закладів початкової школи), кількість учнів у яких становить:

  •  з 1 вересня 2016 р. - менше 25 осіб;
  •  з 1 вересня 2025 р. - менше 45 осіб;
  •  з 1 вересня 2026 р. - менше 60 осіб.

Такі зміни вбачаються поміркованими, адже є поступовими та починають діяти з початком наступного навчального року, що дає можливість засновнику закладів освіти оптимізувати свою мережу.

І з огляду на взаємопов'язаність Порядку та умов із Формулою, послідовно прийнято відповідні зміни, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 05 грудня 2024 р. № 1394.

Слід звернути увагу, що третій рік поспіль в умовах воєнного стану в Україні фінансування всіх соціальних видатків здійснюється за рахунок коштів міжнародних донорів.

Відшкодування заробітної плати з нарахуваннями педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти здійснює Світовий банк у рамках реалізації Проєкту "Підтримка державних видатків для забезпечення спроможностей до стійкого державного управління в Україні" (PEACE/МИР в Україні), а міжнародні аудиторські компанії здійснюють ретельні перевірки на рівні закладів освіти достовірності поданих даних для відшкодування видатків бюджету (освітньої субвенції).

Враховуюче вищезазначене, Міністерством фінансів України неодноразово було наголошено на тому, що видатки на оплату праці педагогічних працівників має бути сплановано та здійснено оптимально ефективно з урахуванням реальної (об'єктивної) потреби у межах фінансових можливостей державного та місцевих бюджетів в умовах воєнного стану в Україні.

Таким чином, з метою уникнення необхідності утримувати додаткові ставки педагогічних працівників за рахунок власних доходів місцевого бюджету засновникам закладів загальної середньої освіти необхідно продовжувати реалізовувати заходи із оптимізації малокомплектних закладів.

Оптимізація мережі є необхідним кроком для підвищення ефективності використання коштів освітньої субвенції та зростання якості освіти, що супроводжується постійним фінансуванням з державного бюджету закупівлі шкільних автобусів для організації підвезення. Наприклад, у 2023 році виділено з державного бюджету 1,0 млрд грн, за рахунок яких, враховуючи співфінансування з місцевих бюджетів, станом на 31.12.2023 придбано 531 шкільний автобус. У 2024 році в державному бюджеті також передбачено 1,0 млрд грн на відновлення парку шкільних автобусів для підвезення школярів до закладів освіти, з урахуванням співфінансування заплановано придбати 418 одиниць. А також на придбання шкільних автобусів у 2024 році виділено додаткову дотацію з державного бюджету місцевим бюджетам, за рахунок якої заплановано купити ще 67 одиниць. На 2025 рік в Законі України "Про Державний бюджет України на 2025 рік" знову передбачено 1,6 млрд грн на закупівлю шкільних автобусів.

Також слід звернути увагу, що випускники малокомплектних шкіл, які навчаються у маленьких класах, часто не долають поріг зовнішнього незалежного оцінювання / національного мультипредметного тесту чи отримують низькі бали та не мають доступу до вищої освіти. Оптимізація мережі шкіл шляхом укрупнення класів, пониження ступеня, створення опорних шкіл є не лише засобом економії коштів, така політика спрямована також на захист права всіх учнів на якісну шкільну освіту незалежно від місця проживання.

Переважна більшість малокомплектних закладів є сільськими школами з низькою середньою наповнюваністю закладів та класів, низьким співвідношенням кількості учнів на 1 вчителя, відсутність педагогічних працівників з усіх навчальних предметів тощо.

Окремо наголошуємо, за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022, в якому взяли участь понад 80 країн, успіхи учнів із міської та сільської місцевостей суттєво відрізняються. Значний розрив виявило дослідження в математиці: у сільській місцевості середній бал учнів становив 414, що на 92 бали нижче, ніж середній бал їхніх однолітків із великих міст. Така різниця еквівалентна понад 4,5 рокам навчання. Подібна різниця в успішності учнів з читання та природничо-наукових дисциплін: середній бал із читання в учнів із великих міст становить 490, а в сільській місцевості - 392 бали, середній бал із природничих дисциплін учнів із великих міст становить 508, а учнів із сільської місцевості - 421, що спричинює відставання майже на 5 та 4 роки відповідно.

Опорні заклади освіти та заклади освіти з більшим контингентом учнів мають можливість брати участь у відборі проектів для їх реалізації за рахунок коштів державного бюджету, наприклад, субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на облаштування безпечних умов у закладах, що надають загальну середню освіту (у 2023 році - 1,5 млрд, у 2024 році - 2,5 млрд грн, у 2025 році - 6,2 млрд грн), субвенція на придбання обладнання, створення та модернізація (проведення реконструкції та капітального ремонту) їдальнь (харчоблоків) закладів освіти (у 2024 році - 1,5 млрд грн, у 2025 році - 960 млн) тощо.

Таким чином, засновникам закладів загальної середньої освіти необхідно продовжувати аналізувати ефективність діючої шкільної мережі та, за потреби, реалізувати заходи із оптимізації малокомплектних закладів, що якнайкраще забезпечуватиме освітні потреби учнів, які здобувають загальну середню освіту на всіх її рівнях, та з метою включення всіх здобувачів освіти до розрахунку обсягу освітньої субвенції на вересень - грудень 2025 року.

Просимо Київську міську та обласні військові адміністрації сприяти в поширенні цього листа серед територіальних громад області.

Додаток: 1 файл Excel.
 
Заступник Міністра                                                                                                              Андрій СТАШКІВ

Лист МОН від 11.12.2024 №123259-24 .docx
Скачать

Комментарии к материалу