Ситуація/запитання

Яка відповідальність застосовується

1

2

Наразі роботодавців зобов’язали вести військовий облік військовозобов’язаних жінок, і законодавство в цій сфері недавно змінилося. Які заходи відповідальності можуть бути застосовані до роботодавця, який не виконує вимоги з ведення військового обліку?

За порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію застосовується адміністративна відповідальність на підставі ст. 2101 КУпАП.

Ця стаття передбачає накладення на посадових осіб підприємства штрафу в розмірі від 200 до 300 НМДГ (від 3 400 до 5 100 грн), а за повторне вчинення протягом року порушення, установленого ч. 1 ст. 2101 КУпАП, за яке особа вже піддавалася адміністративному стягненню, а також учинення такого порушення в особливий період застосовується штраф у розмірі від 300 до 500 НМДГ (від 5 100 до 8 500 грн). Невиконання вимог законодавства з військового обліку теж уписується в рамки цієї статті КУпАП.

Штрафи накладають територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (далі – терцентри, це колишні військкомати) (ст. 235 КУпАП).

Що стосується законодавчих змін, то з 17.12.2021 набув чинності наказ Міноборони від 11.10.2021 № 313, яким затверджено Перелік спеціальностей та/або професій, споріднених з відповідними військово-обліковими спеціальностями, після одержання яких жінки беруться на військовий облік військовозобов’язаних (далі – Перелік № 313). Перелік № 313 затверджено на виконання ч. 11 ст. 1 Закону № 2232. Згідно із цією нормою жінки, які мають спеціальність та/або професію, споріднену з відповідною військово-обліковою спеціальністю, визначеною в переліку, затвердженому Міноборони (тобто Переліку № 313), і придатні для проходження військової служби за станом здоров’я та віком, беруться на військовий облік військовозобов’язаних. До Переліку № 313 потрапило чимало досить поширених професій і спеціальностей, зокрема керівники фінансових, бухгалтерських, економічних, юридичних та адміністративних підрозділів, професіонали в галузі аудиту та бухобліку, бухгалтери та касири-експерти. Але чіткого механізму взяття на облік жінок поки що в законодавстві немає.

У Міноборони роз’ясняють, що взяття жінок на військовий облік буде проводитися терцентрами поступово, у міру готовності нормативно-правової бази. Протягом 2022 року буде приведена у відповідність із чинним законодавством нормативна база Збройних cил України та розроблені необхідні документи. Оскільки нормативна база поки що не готова до нововведень, до кінця поточного року не будуть штрафувати ні жінок, які не встали на військовий облік, ні керівників підприємств, на яких вони працюють. До того ж планується переглянути наявний на сьогодні перелік у бік його зменшення виходячи зі здорового глузду. Також на сьогодні є законопроекти, що передбачають унесення змін до Закону № 2232 та інших законів, які стосуються розглянутої нами ситуації.

А поки що в питаннях військового обліку потрібно керуватися Порядком, затвердженим постановою КМУ від 07.12.2016 № 921 (відповідних змін до нього поки що не внесено)

Яка відповідальність застосовується до роботодавців за невідсторонення від роботи працівників, які не вакцинувалися від COVID-19 у випадках, коли така вакцинація є обов’язковою згідно із законодавством?

Недотримання вимог законодавства про відсторонення від роботи невакцинованих працівників загрожує посадовим особам підприємства (у нашому випадку – це керівники підприємств, адже саме на них покладено такий обов’язок) адміністративною відповідальністю згідно зі ст. 443 КУпАП, тобто штрафом у розмірі від 2 000 до 10 000 НМДГ (від 34 000 до 170 000 грн).

Такий штраф накладає суд (ст. 221 КУпАП) на підставі адмінпротоколів, складених уповноваженими органами (їх перелік наведено в ст. 255 КУпАП). До них, зокрема, відносяться органи Нацполіції та охорони здоров’я.

Важливо! Роботодавці повинні пам’ятати, що відстороняти від роботи співробітників через відсутність вакцинації від COVID-19 можна, тільки коли це прямо передбачено законодавством і у випадках, коли вакцинація для працівників є обов’язковою відповідно до законодавства. У даному випадку слід керуватися насамперед п. 416 постанови КМУ від 09.12.2020 № 1236, яким і встановлено обов’язок роботодавців відстороняти невакцинованих працівників від роботи, а також наказом МОЗ від 04.10.2021 № 2153, яким затверджено перелік професій, виробництв, організацій, працівники яких зобов’язані вакцинуватися (з урахуванням унесених до нього змін)

Підприємство розміщує в друкованих ЗМІ рекламу про вакансії. Недавно в цій сфері відбулися зміни. Яка відповідальність за порушення вимог законодавства про рекламу в частині реклами про вакансії?

Відповідальність за порушення, що стосуються реклами про вакансії (прийняття на роботу), передбачено ст. 241 Закону від 03.07.1996 № 270/96-ВР (далі - Закон № 270). Ця стаття забороняє в рекламі про вакансії (прийняття на роботу):

– указувати вік кандидатів;

– пропонувати роботу тільки жінкам або тільки чоловікам (за винятком специфічної роботи, яка може виконуватися тільки особами певної статі);

– висувати вимоги, які дають перевагу жіночій або чоловічій статі, представникам певної раси, кольору шкіри (крім випадків, визначених законодавством, і специфічної роботи, яка може виконуватися виключно особами певної статі);

– установлювати вимоги щодо політичних, релігійних та інших переконань, членства в профспілках та інших об’єднаннях громадян, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовних та інших ознак.

За порушення цих вимог ч. 3 ст. 241 Закону № 270 установлено штраф в 10-кратному розмірі МЗП, установленої на момент учинення правопорушення. Штраф сплачується до держбюджету в порядку, визначеному КМУ. На сьогодні такого затвердженого порядку ще немає, але є проєкт постанови КМУ, розроблений Мінекономіки та оприлюднений на його офіційному сайті для обговорення. Знайти цей проєкт можна на головній сторінці сайту в розділі «Обговорення проєктів документів» (проєкт оприлюднено 07.12.2021). Згідно із проєктом цей штраф будуть застосовувати органи Держпраці на підставі відповідного розпорядчого документа.

З 08.01.2022 набули чинності зміни, унесені до ст. 241 Закону № 270. Зазначимо, що вищевказані вимоги до реклами про вакансії були й раніше в законі, і штраф у розмірі 10 МЗП теж був передбачений, але до внесення змін штраф потрібно було сплачувати до ФСС на випадок безробіття й на практиці його не застосовували. Тепер же штраф слід сплачувати до держбюджету, і органи Держпраці вже готуються до його застосування