Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Реформа системи охорони здоров’я - 2019: нормативна база, фінансування, засади

06.12.2018 6947 0 0

З 30.01.18 р. набув чинності Закон від 19.10.17 р. № 2168-VIII «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» (далі - Закон № 2168). Цей Закон визначає державну політику у сфері медичного обслуговування населення.

А 30.03.18 р. було створено Національну службу здоров’я України (НЗСУ) – центральний орган виконавчої влади, який: оперує коштами держбюджету через програму медичних гарантій; координується через міністра охорони здоров’я; керує Програмою медичних гарантій (державним гарантованим пакетом), формує її та розробляє тарифи й коригувальні коефіцієнти на основі стратегічних напрямів і пріоритетних послуг, визначених МОЗ; укладає договори з надавачами медичних послуг будь-якої форми власності (державними, комунальними та приватними).

Головні завдання та функції НСЗУ – стратегічні закупівлі, контрактування, контроль виконання умов договору з надавачами медичних послуг.

Результати роботи НСЗУ за 7 місяців:

21 421 470 осіб підписали декларації з лікарями станом на 14.11.18 р.;

13 892 522 декларацій підписано з лікарями закладів, які вже уклали договір із НСЗУ;

623 (45,3 %) медичних заклади первинної допомоги підписали договори з НСЗУ, з них: 538 – КНП, 75 – приватних (у т. ч. 38 – фізособи-підприємці).

Усі ці заклади вже отримали проплати від НСЗУ, а загалом НСЗУ перерахувала на рахунки медзакладів 2 454 321 332 грн. Більшість закладів отримали значно більше коштів, ніж за субвенцією. Деякі – удвічі, втричі більше.

Які основні зміни для закладів охорони здоров’я?

Медзаклади первинної допомоги, які підписали договір із НСЗУ, перейшли на нову систему фінансування: держава не утримує заклад, а оплачує медпослуги, надані цим закладом конкретному пацієнту. Лікарі медзакладу первинної допомоги укладають декларації з пацієнтами, а НСЗУ оплачує послуги згідно з капітаційним тарифом. Кошти переховуються безпосередньо на рахунок медзакладу, відкритий у будь-якому банку країни. Так реалізується принцип «гроші йдуть за пацієнтом». Пацієнт отримує гарантований та оплачуваний державою пакет медпослуг та лікарських засобів, визначений наказом МОЗ від 19.03.18 р. № 504 «Про затвердження Порядку надання первинної медичної допомоги».

Заклад – гроші за договором із НСЗУ

За новою системою фінансування переважна більшість закладів отримали більше коштів, ніж за субвенцією. Завдяки збільшеному фінансуванню заклад може гарантувати гідну оплату праці медперсоналу, повне устаткування кожної лікарської практики за табелем оснащення, має змогу, приймаючи рішення самостійно, зробити ремонт приміщень, оновити матеріально-технічну базу, тобто зробити все, що потрібно для надання якісних медпослуг, щоб і надалі отримувати гідне фінансуванні від партнерства з НСЗУ.

Нова роль головного лікаря

З автономізацією медзакладу та перетворенням його на КНП багато чого змінюється в діяльності головного лікаря. Головний лікар із бюджетного утриманця перетворюється на управлінця: організовує роботу закладу, керує всіма процесами, думає, як зменшити витрати, куди спрямувати кошти, що купити й кому підвищити зарплатню чи кого преміювати. Звісно, власником медзакладу залишається місцева громада, і керівник закладу їй підзвітний. Проте головний лікар самостійно розподіляє та витрачає кошти, отримані за надання медпослуг населенню. Це нова свобода його управлінських рішень. Однак і нова відповідальність за ці рішення.

Наприкінці листопада стартує третя хвиля укладання договорів між медзакладами і НСЗУ. Усі заклади, які ще не мають такого договору, повинні його укласти, адже це єдиний варіант отримання державних коштів (на 2019 рік медичну субвенцію не передбачено відповідно до п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2168). До того ж заклади, які не матимуть договору з НСЗУ, не зможуть укладати декларації з пацієнтами.

2019 року трансформація медицини триватиме – уже на рівні спеціалізованої амбулаторної допомоги в Україні: стартує програма «Безкоштовна діагностика». Пацієнт за направленням сімейного лікаря зможе обстежитися та отримати консультації у вузьких спеціалістів.

Програма «Доступні ліки» з 1 квітня 2019 року переходить до адміністрування НСЗУ. Гроші вже йдуть за пацієнтом. Цей принцип ефективно працює. З наступного року гроші за пацієнтом прийдуть і до аптеки. НСЗУ буде укладати контракти з аптеками. Сімейний лікар виписуватиме електронний рецепт. Пацієнт із рецептом зможе прийти до аптеки, до того ж не тільки за місцем проживання, а в будь-яку, що підписала договір із НСЗУ, і отримати свої ліки. А кошти НЗСУ перерахує безпосередньо аптеці.

Нормативно-правові акти з питань, що належать до компетенції НСЗУ:

Національна стратегія реформування системи охорони здоров’я в Україні на період 2015–2020 років;

Концепція реформи фінансування системи охорони здоров’я, схвалена розпорядженням КМУ від 30.11.16 р. № 1013-р;

Закон від 19.10.17 р. № 2168-VIII «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення»;

Закон від 06.04.17 р. № 2002-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства з питань діяльності закладів охорони здоров’я»;

постанова КМУ від 25.03.16 р. № 246 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби»;

постанова КМУ від 28.03.18 р. № 283 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання первинної медичної допомоги населенню»;

постанова КМУ від 28.03.18 р. № 391 «Про затвердження вимог до надавача послуг з медичного обслуговування населення, з яким головними розпорядниками бюджетних коштів укладаються договори про медичне обслуговування населення»;

постанова КМУ від 25.04.18 р. № 407 «Про затвердження Порядку реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги на 2018 рік»;

постанова КМУ від 25.04.18 р. № 410 «Деякі питання щодо договорів про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій»;

постанова КМУ від 25.04.18 р. № 411 «Деякі питання електронної системи охорони здоров’я»;

постанова КМУ від 27.12.17 р. № 1075 «Про затвердження Методики розрахунку вартості послуги з медичного обслуговування»;

наказ МОЗ від 26.01.18 р. № 148 «Про затвердження Примірного табеля матеріально-технічного оснащення закладів охорони здоров’я та фізичних осіб – підприємців, які надають первинну медичну допомогу»;

наказ МОЗ від 19.03.18 р. № 503 «Про затвердження Порядку вибору лікаря, який надає первинну медичну допомогу, та форми декларації про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу»;

наказ МОЗ від 19.03.18 р. № 504 «Про затвердження Порядку надання первинної медичної допомоги».

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали